صفحه اصلی > آرشیو اخبار 


نسخه چاپي  ارسال به دوست

 

 

 

 

 

 

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک:

 

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، گره‌گشای اعتبارات وثیقه محور

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت:صندوق‌های ضمانت به‌عنوان رابط بین این صنایع و بانک‌ها برای تأمین اعتبارات وثیقه محور ایفای نقش می‌کنند. چراکه اصولاً بانک‌ها به دلیل پوشش ریسک‌های موجود به سمت‌وسوی وثایق مطمئن رفته و مؤسسات کوچک قادر به تأمین وثایق مطمئنه باکیفیت و کمیت مدنظر بانک‌ها نیستند.

 

 

 بیش از 90 درصد از بنگاه‌های اقتصادی جهان را بنگاه‌های کوچک و متوسط یا همان (SME) ها با به خدمت گرفتن 50 درصد نیروی کار، تشکیل می‌دهند. تاکنون تعاریف متعددی از صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف ارائه‌شده است.

این بنگاه‌ها معمولاً بر اساس چند شاخص اصلی ازجمله تعداد شاغلین، مجموع دارایی‌های خالص، میزان سطح فروش و نهایتاً میزان سرمایه‌گذاری، قابل ارزیابی و شناسایی هستند. در نظر داشته باشید که مهم‌ترین این شاخص‌ها برای تعریف اندازه این بنگاه‌ها تعداد کارکنانشان است. برای مثال در کشور آلمان و امریکا تعداد کارمند برای صنایع کوچک و متوسط کمتر از 500 نفر در نظر گرفته‌شده است.

این در حالی است که در ایران این تعداد کمتر از 50 نفر برای صنایع کوچک در نظر گرفته‌شده است که البته این موضوع با دو اشکال عمده نیز مواجه است: اول اینکه با توجه به تغییر نگرش‌ها در فضای کسب‌وکار نمی‌توان مبنای صنایع کوچک را فقط در موضوع اشتغال خلاصه کرد و باید شاخص‌های دیگر ازجمله سرمایه اولیه، سرمایه در گردش و دیگر موارد را نیز مدنظر قرارداد.

مشکل دوم نیز در تعریف صنایع کوچک در ایران این است که این تعریف توسط مجلس صورت گرفته و با توجه به روال زمان‌بر تغییر قانون در مجلس بهتر است اختیار تعریف به یک بخش تخصصی داده شود تا بتواند در مواقع نیاز و مطابق با شرایط بازار این تعریف را مورد بازبینی قرار دهد.

گفتنی است در ایران صنایع کوچک و متوسط، به‌طور تقریبی 92 درصد سهم صنایع را با بیش از 80 هزار واحد صنعتی و ایجاد شغل برای صدها هزار نفر، به خود اختصاص داده است.

بر این اساس، با توجه به پیچیدگی‌های روابط موجود بین بانک‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین نیاز مبرم این شرکت‌ها به تسهیل امور دستیابی به منابع مالی، سرمایه در گردش و.... صندوق ضمانت صنایع کوچک در کشور نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند.

مشکلات تأمین منابع مالی، سطح پایین فناوری، بازار محدود محصولات و عدم دسترسی به بازارهای بزرگ و بین‌المللی، عملکرد ضعیف در بخش تحقیق و توسعه، برندینگ، بازاریابی و... همگی از مجموعه مسائلی است که بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند طبیعتاً هر دستگاهی به‌عنوان متولی رفع بخشی از این مشکلات محسوب می‌شود.

صندوق‌های ضمانت و سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و متوسط در دنیا به جهت رفع مشکلات مالی این بخش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معضلات آن‌ها تشکیل و باهدف تأمین مالی این صنایع فعالیت می‌کنند.

بر همین اساس، صندوق‌های ضمانت به‌عنوان رابط بین این صنایع و بانک‌ها برای تأمین اعتبارات وثیقه محور ایفای نقش می‌کنند. چراکه اصولاً بانک‌ها به دلیل پوشش ریسک‌های موجود به سمت‌وسوی وثایق مطمئن رفته و مؤسسات کوچک قادر به تأمین وثایق مطمئنه باکیفیت و کمیت مدنظر بانک‌ها نیستند.

بالا بودن نرخ عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی توسط صنایع کوچک و متوسط و نامتقارن بودن اطلاعات آن‌ها و همچنین روش‌های اعتبارسنجی که از مشتریان صورت می‌گیرد از دیگر موضوعاتی است که باعث بروز رفتارهای دفعی از بانک‌ها شده و نیاز به ایجاد این صندوق‌ها را دوچندان می‌کند.

همچنین تجربه قبل از ایجاد صندوق‌ها در دنیا نشان می‌دهد بیشتر اوقات هنگامی‌که صحبت از حمایت می‌شود، فرض بر این است که تسهیلات ارزان‌قیمت به نسبت سایر فعالان در دیگر بخش‌ها، در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. این تسهیلات بروز برخی مشکلات را برای خودواحد و همچنین برای کل سیستم اقتصادی موجب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، با پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ بهره سرمایه‌گذاری برای بنگاه‌ها، سرمایه‌گذاران مبنای طرح توجیهی خود را برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌بر پایه نرخ بهره‌ای می‌گذارند که به شکل مصنوعی پایین نگه‌داشته شده است و در اصل سیگنال اشتباه به واحد صنعتی داده می‌شود.

بنابراین ممکن است در آینده این حمایت از روی این بنگاه برداشته شود و طرح توجیهی سرمایه‌گذار به اهداف مشخص‌شده در طرح نرسد و نهایتاً بنگاه را با مشکلات بسیار زیادی مواجه نماید.

دیگر اینکه با اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت، بنگاه‌ها اصولاً متمایل به بدهکار ماندن می‌مانند. چراکه در صورت بازپرداخت این تسهیلات و برای دریافت تسهیلات جدید باید نرخ سود بالاتری بپردازند و بر همین اساس تمایل به بدهکار ماندن در این مؤسسات پررنگ می‌شود که در طولانی‌مدت به نفع آن‌ها نیست.

بنابراین می‌توان گفت، نگاه حمایتی بلندمدت به نفع بنگاه‌های کوچک و متوسط نبوده و درصورتی‌که بنگاه‌ها اهداف خود را بر اساس حمایت‌های دوره‌ای بگذارند، می‌توانند منجر به کارایی در اقتصاد و ایجاد اشتغال شده و همچنین به کمک توسعه صادرات آمده و بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی را حل‌وفصل کنند.

این موانع دولت‌ها را به سمتی سوق داد که بجای دخالت مستقیم، به فکر ایجاد صندوق‌های ضمانت و سرمایه‌گذاری شوند تا نهایتاً بتوانند فرایند تأمین مالی برای مؤسسات کوچک و متوسط را تسهیل کنند.

بنابراین صندوق‌ها درزمینهٔ تأمین منابع مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط به کمک بانک‌ها آمده و به دنبال آن مؤسساتی که اعتبار سنجی بنگاه‌های کوچک و متوسط را بر عهده‌دارند ایجاد شدند.

مؤسسات اعتبار سنجی با احتساب احتمال وصول و ریسک مشتری، به صندوق‌های ضمانت اعلام می‌کنند که تا چه اندازه می‌توانند ضمانت‌نامه صادر نمایند.

در ایران اما مؤسسات رتبه‌بندی و اعتبارسنجی تاکنون ایجاد نشده و صندوق مستقیماً امور مربوط به اعتبار سنجی را انجام داده و ضمانت‌نامه را صادر می‌کند.

در همین راستا بر آن شدیم به جهت آشنایی بیشتر با عملکرد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با محمدحسین مقیسه مدیرعامل این صندوق به گفتگو بپردازیم که شرح آن را در ذیل می‌خوانید:


* صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در چه سالی تأسیس و شروع به فعالیت کرد و هدف از ایجاد صندوق چیست؟

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اولین ضمانت‌نامه خود را اواخر سال 86 صادر کرده است. بنابراین صندوق عمر 14 ساله دارد و بیش از ده سال از فعالیت آن می‌گذرد.

هدف از ایجاد صندوق، فراهم آوردن موجبات توسعه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنایع کوچک و کوتاه کردن مدت‌زمان اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و دارای توجیه اقتصادی با اولویت مناطق محروم است که برای اجرای این اهداف صندوق ضمانت‌نامه صادر می‌کند.


* تعریف شما نیز از صنایع کوچک همان 50 نفر است؟

بله. صنایع کوچک در چارچوب قانونی ذیل ماده‌واحده تأسیس صندوق تعریف‌شده است و طبق آن صنایع کوچک به صنایعی اطلاق می‌شوند که تعداد نیروی انسانی‌شان کمتر از 50 نفر است. بنابراین صندوق به واحدهای صنعتی که کمتر از 50 نفر هستند خدمات را ارائه می‌دهد.


* خدمات این صندوق چیست و به شکل ارائه می‌شود؟

صدور ضمانت‌نامه در صندوق به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شود. گروه اول ضمانت‌نامه‌های اعتباری هستند. این ضمانت‌نامه‌ها کارکرد وثیقه‌ای دارند و به‌عنوان اولین، قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین ضمانت‌نامه‌ای است که تقریباً همه صندوق‌های ضمانت در دنیا صادر می‌کنند. این نوع ضمانت‌نامه فرایند اعطای تسهیلات را تسهیل می‌کند و جایگزین وثیقه مشتری نزد بانک می‌شود و به‌واسطه آن اعطای تسهیلات به‌راحتی انجام می‌گیرد.

در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک صرفاً همین نوع ضمانت‌نامه از سال 1386 تا سال 1394 صادرشده است.

نوع دوم ضمانت‌نامه اعتباری که از سال 1394 در دستور کار قرار گرفت، ضمانت‌نامه اعتبار خرید کالا است. این ضمانت‌نامه بدون نیاز به‌نظام بانکی یک قرارداد نسیه بین تولیدکننده مواد اولیه و واحد صنعتی کوچک را تحت تضمین خود قرار می‌دهد.

بنابراین اگر در سررسید قرارداد، به تعهدات فی‌مابین دو واحد عمل نشود ذینفع ضمانت‌نامه با مراجعه به صندوق، خسارات یا مبلغ ضمانت‌نامه را از صندوق اخذ می‌نماید.

ضمانت‌نامه‌های گروه دوم ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری برای انجام قراردادها است. همان‌طور که مستحضرید برای انجام برخی قراردادها نیاز به صدور ضمانت‌نامه وجود دارد. زیرا قرارداد انجام برخی امور بر اساس یک مقطع زمانی تنظیم می‌شود، برای مثال واحدهای صنعتی برای شروع کار نیاز به شرکت در مزایده یا مناقصه‌ای دارند تا پس از برنده شدن به قرارداد موردنظر ورود پیدا کنند. با توجه به اینکه شرکت در قرارداد نیازمند برنده شدن در یک مناقصه است درصورتی‌که واحد صنعتی مناقصه را برنده شود، اصولاً باید پیش‌پرداختی را به پیمانکار بپردازند که برای پرداخت پیش‌پرداخت نیز کارفرما نیاز به ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت دارد و در مرحله سوم نیز با توجه به نوع قرارداد که پیمانکاری است، کارفرما ممکن است به دلیل پوشش دادن برخی ریسک‌ها در انجام صحیح امور نیاز به ضمانت‌نامه حسن انجام کار داشته باشد که تضمینی باشد که امور مطابق با قرارداد اولیه پیش رفته است.

در سال 1394 بر اساس مطالعاتی که صندوق انجام داد، ملاحظه شد که بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای صنعتی کوچک که در این نوع ارتباط بخواهند فعالیت کنند، گرفتن این نوع ضمانت‌نامه از نظام بانکی است. به این دلیل که واحدهای صنعتی به‌واسطه تحریم‌ها و رکودی که در آن سال‌ها وجود داشت، چک برگشتی یا بدهی‌های معوق داشتند و یکی از اصول اساسی نظام بانکی این است که فردی که از ضمانت این‌چنینی نظام بانکی بخواهد استفاده کند، نباید بدهی یا چک برگشتی داشته باشد.

 بنابراین بانک‌ها طبق مقررات قادر به صدور ضمانت‌نامه نبودند و از طرفی به دلیل مشکلات و واقعیت‌های اقتصادی واحدهای صنعتی، روال قراردادها عملاً متوقف و طبیعتاً این کار به سمت بنگاه‌های بزرگ‌تر سوق پیدا می‌کرد.

بر همین اساس نیاز به طراحی این نوع ضمانت‌نامه‌ها در سال 94 احساس شد و به دلیل عدم الزام صندوق از تبعیت قوانین پولی و مالی، توجه خاص و ویژه‌ای به بحث چک برگشتی یا بدهی معوق در این بخش نشده و استقبال خوبی از این نوع ضمانت‌نامه صورت گرفته است.

تعامل و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی نیز به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد صندوق به‌حساب می‌آید.

بنابراین می‌توان گفت با انعقاد 18 یادداشت تفاهم‌نامه، تعداد بانک‌های عامل مشتریان صندوق به گستردگی و تنوع بانک‌های موجود در کشور است که اکثر آن‌ها طی دو سال گذشته منعقدشده و نشان‌دهنده نقش حمایتی بانک‌ها نیز در این خصوص است.


*چه تضمینی برای صدور ضمانت‌نامه از واحدهای صنعتی دریافت می‌کنید؟

موضوع تضمین بسته به نوع ضمانت‌نامه متفاوت است. طبیعتاً وثایقی که مربوط به ضمانت‌نامه اعتباری است متفاوت از ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری است. در ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری به دلیل ریسک پایین و ماهیت انجام کار، شرایط صندوق برای صدور ضمانت‌نامه بسیار آسان است. بدین معنی که در ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری، تا ارقام 150 میلیون تومان معمولاً وثیقه خاصی از مشتری اخذ نمی‌شود.

جالب است بدانید بخش عمده‌ای از اعداد و ارقام نیز زیر 100 میلیون تومان است. بنابراین واحدهای صنعتی می‌توانند با شرایط آسانی ضمانت‌نامه دریافت کنند.

نکته دیگر که درروند صدور این نوع ضمانت‌نامه وجود دارد این است که در نظام بانکی برای صدور این ضمانت‌نامه‌ها ودیعه اولیه‌ای که متقاضی باید نزد بانک بگذارد، معمولاً 10 تا 15 درصد مبلغ ضمانت‌نامه است که در صندوق این مبلغ به 5 درصد کاهش داده‌شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر، بحث کارمزد صدور این ضمانت‌نامه‌هاست. در ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری اعم از مناقصات، پیش‌پرداخت و حسن انجام کار دقیقاً 50 درصد نرخ مورد عمل بانک‌ها به‌عنوان کارمزد از مشتری توسط صندوق اخذ می‌شود. به معنای دیگر برای کارمزد صدور ضمانت‌نامه، دقیقاً جداول مربوط به‌نظام بانکی با احتساب 50 درصد تخفیف اولیه ملاک عمل صندوق است.

در ارتباط با ضمانت‌نامه‌های اعتباری شرایط کمی متفاوت است. همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره کردم، یکی از مشکلاتی که بانک‌ها رغبتی به تأمین مالی ندارند، کیفیت وثایق است. بدین معنا که تقریباً بخش عمده‌ای از دارایی‌های واحدهای صنعتی کوچک، تبدیل به محل اجرای طرح، ماشین‌آلات، سوله، انبار و...شده است که به شکل عمومی و نرمال، چندان مورد استقبال بانک‌ها نبوده؛ دراین‌بین صندوق‌ها بر اساس همین نوع وثایق، ضمانت‌نامه موردنیاز واحدهای صنعتی را صادر نموده و چنانچه محل اجرای طرح واحدهای صنعتی پوشش عدد و رقم ضمانت‌نامه را نداشته باشد، صندوق با اخذ اسناد تجاری مانند چک و سفته ضمانت‌نامه را صادر و در اختیار واحد صنعتی قرار می‌دهد.


*آیا صندوق در استان‌ها نماینده دارد؟

بله، شرکت شهرک‌های استانی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی

 ایران در هر استان شرکت مستقلی دارد که روسای آن‌ها نمایندگان صندوق در این شهرک‌ها هستند. معاونین صنایع کوچک که ارتباط مستقیم با واحدهای تولیدی دارند نمایندگان رسمی صندوق هستند که در ابتدای کار نیز همین افراد پرونده را تشکیل، اظهارنظر اولیه را کرده و پس از اخذ اسناد و مدارک، برای صندوق ارسال می‌کنند. 


سامانه الکترونیکی صندوق به‌مثابه یک اتاقک شیشه‌ای

البته برای تسهیل امور، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته سامانه الکترونیکی صندوق راه‌اندازی و فرایند ثبت‌نام، تکمیل فرم‌ها و ارائه اسناد و مدارک پرونده به‌طورکلی توسط این سامانه انجام می‌گیرد. بطوریکه واحد صنعتی در صورت نیاز به ضمانت‌نامه در مراحل اولیه نیاز به مراجعه به نمایندگی‌ها در استان خود را نیز نداشته و با مراجعه به سامانه پس از تکمیل فرم‌های اولیه و بارگذاری، به‌محض تائید پرونده یک نسخه به صندوق و نسخه دیگر به نمایندگی صندوق در استان ارسال‌شده و درصورتی‌که وجود هرگونه نقصی در تکمیل فرم، از طریق همین سامانه اقدام به پیگیری و رفع مشکل توسط واحد صنعتی و نمایندگان صندوق صورت می‌گیرد تا نواقص پرونده به‌طورکلی برطرف گردد و نهایتاً نماینده صندوق در استان به‌عنوان متولی صنایع کوچک و مطلع‌ترین فرد در استان، اولین اظهارنظر را روی صنایع کوچک در مواردی از قبیل نوع بازار، نوع تولید، افرادی که فعالیت اقتصادی را انجام می‌دهند و پس از اظهارنظر اولیه نمایندگان پرونده به شکل الکترونیکی وارد بخش کارشناسی صندوق در اداره اعتبار سنجی می‌شود و سامانه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که گزارش اعتبارسنجی را به‌طور کامل ارائه می‌دهد. این گزارش در کمیته‌های کارشناسی موردبحث قرار می‌گیرد و به همان شکل به هیئت‌مدیره ارجاع می‌شود.

ویژگی دیگری که در این سامانه وجود دارد و همواره جزو مطالبات بخش خصوصی بوده این است که فضای کار بسیار شفاف شده است و روند پیشرفت امور در سامانه، به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که واحد صنعتی، مدیران استان‌ها و مدیران ستاد مرکزی با یک کلیک بر روی هر پرونده می‌توانند زمان دقیق تمامی مراحل از مرحله درخواست متقاضی تا بررسی نماینده استانی و ارجاع به کمیته کارشناسی و هیئت‌مدیره را به‌صورت روز و ساعت مشاهده نمایند.


*سرمایه اولیه صندوق چقدر است و تا چه اندازه ظرفیت صدور ضمانت‌نامه رادارید؟

تا سال 1394، سرمایه پرداخت‌شده به صندوق حدود 35 میلیارد تومان بود و در سال 94 در قانون بودجه حدود 75 میلیارد تومان به سرمایه صندوق اضافه شد و سرمایه صندوق به 110 میلیارد تومان اضافه‌شده است.

در مقایسه با همتای خود در کره جنوبی می‌توانیم ببینیم که این صندوق با چه ظرفیتی به صنایع کوچک خود خدمات ارائه می‌کند. سرمایه صندوق کره‌ای حدود 4.7 میلیارد دلار است و این در حالی است که سرمایه صندوق حدود 25 میلیون دلار در حال حاضر است.

نکته دیگر اینکه صندوق‌ها اصولاً در یک شرایط نرمال اقتصادی و صنعتی و با ریسک‌های معمولی، باید حدود 7 تا 9 برابر سرمایه خود ضمانت‌نامه صادر کنند این در حالی است که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در ایران با توجه به سرمایه موجود این عدد را پوشش داده و از تمام ظرفیت سرمایه‌ای خود برای واحدهای صنعتی کوچک استفاده کرده‌ایم.

در بودجه سال 97 متأسفانه برای صندوق افزایش سرمایه دیده نشد و علی‌رغم استدلال‌های موجود این اتفاق نیافتد اما ظرفیت‌هایی وجود دارد و ممکن است بتوانیم افزایش سرمایه داشته باشیم.


*تاکنون چند واحد صنعتی را ضمانت کرده‌اید؟

از ابتدای فعالیت صندوق تاکنون حدود 1559 فقره ضمانت‌نامه درمجموع صادر کردیم که حدود 8000 میلیارد ریال است. نکته مهم این است که 70 درصد ضمانت‌نامه‌ها مربوط به سال‌های 95،94 و 96 است. این نشان می‌دهد که با افزایش سرمایه در سال 94 و هم با افزایش نوع محصولات به یک رشد پایداری دست پیداکرده‌ایم.


*چند درصد از این ضمانت‌نامه‌ها برگشت می‌خورد؟

بخش قابل‌توجهی از ضمانت‌نامه‌ها به دلیل اینکه واحد صنعتی به تعهدات خود عمل‌نکرده منجر به پرداخت خسارت می‌شوند و با توجه به اینکه عمده ضمانت‌نامه‌ها در طی سه سال گذشته صادرشده و هنوز زمان سررسید آن فرانرسیده است تاکنون حدود 20 درصد این ضمانت‌نامه‌ها خسارتی شده با توجه به افزایش فعالیت‌ها می‌توان افزایش ضمانت‌نامه‌های خسارتی را نیز پیش‌بینی کرد.

در رابطه با خسارت بازیافت صندوق درمجموع در سنوات گذشته حدود 664 میلیارد ریال خسارت داده است و که از این مبلغ 170 میلیارد ریال وصول‌شده است. به دلیل اینکه اقدامات بازیافت بافاصله زمانی مشخصی صورت می‌گیرد و روند وصولی‌های صندوق را با تأخیر زمانی مواجه می‌کند.


*به چه دلیل ضریب خسارت صندوق تا این اندازه بالاست؟

با توجه به اینکه خدمات صندوق همتای ما در کشورِ کره شامل 5 گروه از مشتریان ازجمله، صنایع هتلداری و تفریحی و رستوران‌های لوکس و...، شرکت‌هایی که فعال نیستند، شرکت‌هایی که در پرداخت وام بانکی خود تأخیر دارند، شرکت‌هایی که توسط افرادی تشکیل‌شده‌اند که بدهکار هستند و... نمی‌شود و بر اساس واقعیت اقتصادی موجود در ایران، اتفاقاً بخش عمده‌ای از ضمانت‌نامه‌های صندوق به همین شرکت‌ها تعلق می‌گیرد؛ بنابراین با توجه به اینکه ضمانت‌نامه‌های صندوق معمولاً برای شرکت‌هایی صادر می‌شود که یا بدهکار بانکی هستند و تأخیر در وام بانکی دارند و یا فعال نیستند و با کمک صندوق در حال احیاء هستند، ضریب خسارتی که برای صندوق بالا و منطقی است و استدلال دارد.

 

*آیا در طرح تسهیلات خروج از رکود صنایع نقشی برای صندوق در نظر گرفته‌شده است؟

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین موانع و ابزار بحث خروج از رکود موضوع تأمین مالی است.

در طرح رونق تولید، طرح نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی فعال با ظرفیت پایین و ظرفیت واحدهای تولیدی که پیشرفت بالای 60 درصد، درصورتی‌که همه انرژی‌های دولت و بخش خصوصی بر این اهداف متمرکز شود، دراین‌بین تأمین مالی برای هر سه بخش به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخص جایگاه ویژه صندوق را نشان می‌دهد با توجه به مشکلاتی که در نظام بانکی وجود دارد صندوق‌ها در جهت عملیاتی شدن طرح نقش مؤثری ایفا خواهند کرد.

بنابراین می‌توان گفت صندوق در پیشبرد تمامی طرح‌های دولت اعم از حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و خروج از رکود اثرگذار هست.

*کاستی‌ها و مشکلاتی که صندوق با آن دست‌به‌گریبان است و از طریق مجلس و دولت می‌تواند حل‌وفصل شود، چیست؟

مهم‌ترین مشکل سرمایه است و درصورتی‌که می‌توان شاهد ادامه روند رو به رشد صندوق بود که بتواند نقش‌آفرینی داشته باشد و در سیاست‌های جدید وزارتخانه فعال باشیم افزایش سرمایه است.

مانع دیگر که برخی از فعالیت‌های صندوق را تحت تأثیر قرار داده است، حضور نام صندوق در لیست شرکت‌های قابل‌واگذاری به سازمان خصوصی است که طی یک سال گذشته مشتریان را با فرایندهای پیچیده‌تری مواجه کرده و موانعی را برای صندوق ایجاد کرده است.

 

منبع:روزنامه عصراقتصاد

 

 

سه شنبه ١٢ تير ١٣٩٧

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: