صفحه اصلی > آرشیو اخبار 


نسخه چاپي  ارسال به دوست

 

 

 

 

 

 

مدیر برنامه‌ریزی و سیستم های اطلاعاتی:

 

سرعت صدور ضمانت نامه ها با الکترونیکی شدن فرایندها

مدیر برنامه‌ریزی و سیستم های اطلاعاتی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت:با الکترونیکی شدن تمامی فرایندها،سرعت صدور ضمانت نامه ها سرعت گرفت.

 

 

جهت آشنایی کامل‌تر با فرایند ثبت‌نام متقاضی و مراحل صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، بر آن شدیم تا گفتگویی با سارا شاد بخت مدیر برنامه‌ریزی و دستگاه‌های اطلاعاتی انجام دهیم که متن آن را در ذیل می‌خوانید:


*شما مسئول اجرای سامانه الکترونیکی صدور ضمانت‌نامه هستید از فرآیند ثبت­نام متقاضی بفرمایید و اینکه آیا کاستی­ها و نارسایی های آن شناخته و مرتفع شده است؟

 در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، از سال 1396 کلیۀ فعالیت‌های صدور ضمانت­نامه­ از طریق سامانه­ انجام می‌گیرد. البته قبل از آن زیرساخت هایش آماده‌شده بود.

در سال 95 بخشی از فرآیندهای صندوق بازبینی شد و با نمایندگان استانی­مان جلسات متعددی برگزار کردیم، آموزش­های لازم داده شد که بتوانیم از ابتدای سال 96 استفاده از سامانۀ صدور ضمانت­نامه را به‌صورت الکترونیکی اجرایی کنیم.نحوه دسترسی به آن از طریق سایت صندوق انجام می‌گیرد. زمانی که متقاضی وارد سایت صندوق می­شود، با کلیک بر روی لینک صدور ضمانت­نامه می­توانند وارد سامانه بشود.

در ابتدای امر، همان مراحلی که برای صدور ضمانت‌نامه به‌صورت فیزیکی انجام می‌گرفت را به دلیل شفاف سازی، پیگیری و رهگیری آسان‌تر و اینکه دیگر نیازی به مراجعه به مراکز نباشد، در سامانه صدور راه­اندازی کردیم؛ بنابراین در مراحل ابتدایی، صرفا فرآیند فیزیکی درخواست متقاضی، الکترونیکی شد ولی به‌مرورزمان فرآیندهایمان را اصلاح کردیم.

البته هنوز هم نیاز است فرایند کوتاه­تر و بعضی از فرم ها حذف شود؛ که با توجه به بازخوردی که از متقاضیان یا نمایندگان استانی­مان و همینطور از پرسنل داخلی صندوق­ مشاهده‌شده، به‌مرور سامانه را بهبود خواهیم بخشید.

می‌توان گفت در حال حاضر روندی که روزهای ابتدایی یعنی سال 96 این سامانه و فرم­ها طی می‌کرد، بسیار کوتاه و بهینه‌شده است. ولی طبیعتاً به دلیل اینکه این روند برای نخستین بار در صندوق ایجاد شد و برنامه­ از پیش تدوین‌شده‌ای در این خصوص موجود نبود، قطعا هنوز هم نیاز به بهبود و ارتقا روند آن وجود دارد.


* بنابراین در حال حاضر صفرتا صد این فرآیند از مرحله شروع تا مراحل نهایی که ضمانت‌نامه صادر شود را می‌توان از طریق این سامانه جامع پیگیری کرد.

بله. نحوه ثبت درخواست بدین شکل است که ابتدا متقاضی وارد سایت صندوق به آدرس www.sif.ir می‌شود. سمت راست سایت، لینک صدور ضمانت­نامه  قابل‌مشاهده است، پس از ورود به سامانه به متقاضیان یک کد ره‌گیری ارائه می‌شود و متقاضی در هرزمانی که نیاز ببیند، برای پیگیری و اطلاع از روند پرونده خود از طریق این کد ره‌گیری می­تواند وارد سامانه شده و اطلاعات مربوط به اینکه پرونده چه مرحله‌ای از بررسی‌ها را طی می‌کند را دریافت نماید.

زمانی که متقاضی وارد سامانه می­شود، مدارک موردنیاز از وی درخواست می‌شود. متقاضی باید این مدارک را بارگذاری نماید تا کارشناسان صندوق بتوانند از آن بهره­برداری کنند. پس از بارگذاری مدارک، نمایندگان استانی صندوق طرح­ها را بررسی و بازدید کرده، امور مربوطه را انجام می­دهند. سپس معاون صنایع کوچک­، به‌عنوان نماینده صندوق، بعد از انجام بررسی‌ها تائید اولیه را بر پرونده می‌گذارد.در مرحله بعد، مدیرعامل شرکت شهرک­های استانی پرونده را برای دومین بار تائید می‌کند.پس‌ازآن پرونده به قسمت بررسی و اعتبارسنجی داخل صندوق منتقل می­شود و مراحل همچنان الکترونیکی است و تحت وب انجام می­شود.

در صندوق کارشناسان ما پرونده را ازنظر اعتبارسنجی در مواردی مانند اهلیت متقاضی، پیشینه مالی و... بررسی می­کنند.زمانی که طرح تائید و از مرحلۀ اعتبارسنجی عبور کرد، وارد کمیته فنی که متشکل از مدیران صندوق است، می­­شود. طرح متقاضی ضمانت‌نامه، درکمیته فنی توضیح داده و پس از بررسی‌های لازم، تصمیم نهایی در رابطه با صدور و شرایط اعطای ضمانت‌نامه اعم از نوع وثایق و یا عدم صدورگرفته می‌شود.پس از تصویب ضمانت‌نامه، طرح وارد مرحلۀ هیات مدیره می­شود. عموما در هر هفته کمیته فنی و هر دو هفته یک بار جلسات هیات مدیره صندوق تشکیل می‌شود.

همچنین در شرایطی که طرحی فوری باشد، الزامی به برگزاری هر دو هفته یک‌بار جلسات هیئت‌مدیره وجود نداشته و جلسه در اسرع  وقت برای پیشبرد امور برگزار می‌شود.

در مرحله پایانی، طرح مجددا در هیئت‌مدیره ازلحاظ کارشناسی و نظر نهایی اعضای هیئت‌مدیره بررسی‌شده و پس از فرایند معرفی وثایق و تضامین مصوب هیئت‌مدیره، ضمانت‌نامه صادر می‌شود که تمامی این مراحل کاملا از طریق سامانه الکترونیکی صدور ضمانت‌نامه قابل‌مشاهده است.


* زمان این فرآیند نسبت به دوره‌ای که امور به‌صورت فیزیکی انجام می‌شد کاهش پیداکرده؟

شاید بعضی مواقع شنیده شود که فرآیندِ صدور ضمانت­نامه طولانی است. دلیل عمده این طولانی شدن، بیشتر به عدم تکمیل پرونده از سمت متقاضی مربوط می‌شود.

فرایند در صندوق زمانی آغاز می‌شود که پرونده از سوی متقاضی کامل شده باشد.

برای مثال، ممکن است بارگذاری مدارک اولیه و مصوبه بانک از طرف متقاضی یک ماه به طول انجامد؛ بنابراین نمی‌توان این مدت را جزو زمان صدور ضمانت‌نامه به‌حساب آورد.

در صورت کامل بودن پرونده متقاضی، با توجه به اینکه هر هفته کمیته فنی و هر دو هفته جلسه هیئت‌مدیره تشکیل می‌شود، درنهایت بعد از انجام مراحل وثیقه سپاری و اخذ تضامین، صدور ضمانت‌نامه سه هفته تا یک ماه به طول می‌انجامد.

قبلا زمان زیادی برای طی این مراحل انجام می‌شد که با الکترونیکی شدن فرایند زمان آن خیلی کوتاه شده است.در حال حاضر، ما حتی می­توانیم در هر یک از بخش­های مذکور، میانگین زمانی انباشت پرونده را رصد، گلوگاه­ها را شناسایی و نهایتاً فرآیند صدور ضمانت‌نامه را بهبود بخشیم.

برنامه و اهداف آتی صندوق مبنی بر الکترونیکی شدن کلیه فرآیندها است. بخش مربوط به صدور ضمانت­نامه عملیاتی شده و خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده است.

به‌غیراز گروه متقاضیان، با ذینفعان نیز در ارتباط هستیم. ذینفعان یا بانک‌ها افرادی هستند که ضمانت‌نامه به نفع آن‌ها صادر می‌شود.

طبیعتا زمانی که ضمانت‌نامه‌ای به خسارت برخورد کند، صندوق متعهد به پرداختِ خسارت به ذینفع است. روند درخواست خسارت قبلاً بدین شکل بود که بانک‌ها یا ذینفعان درخواست خسارت را به‌صورت کتبی به صندوق اعلام کرده و سپس صندوق فرآیند پرداخت خسارت را طبق مفاد متنِ ضمانت­نامه­ انجام می­داد.

یکی از موارد مهم و قابل استناد در صندوق بابت پرداخت خسارت به بانک‌ها این است که درخواست خسارت از سوی بانک به‌صورت فیزیکی از طریق پست به صندوق برسد.

با توجه به اینکه بر اساس متن ضمانت‌نامه، درخواست خسارت طی زمان مشخصی باید به صندوق برسد، برای بانک‌ها بسیار حائز اهمیت بود که از وضعیت درخواستشان و اینکه به صندوق رسیده یا خیر اطلاع پیدا کنند.

از همین رو به دلیل مشکلاتی که در ارائه درخواست بانک‌ها وجود داشت، نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که فرایند این مرحله نیز باید الکترونیکی شود.

بنابراین، مرحله دومی که برای الکترونیکی شدن در نظر گرفته‌ایم، مربوط به بخش واخواست خسارت است که لینک آن در حال حاضر از طریق سایت قابل‌دسترسی است.


* مراحل واخواست خسارت در سامانه به چه شکل است؟

زمانی که واحد صنعتی به هر دلیلی تعهدات خود را در قبال تسهیلات به بانک عامل انجام ندهد، مرحله واخواست آغاز می‌شود.

ذینفعان صندوق می‌توانند درخواست خسارت خود را به‌صورت آنلاین اعلام نمایند تا بررسی‌های لازم توسط کارشناسان صورت گیرد.

بنابراین اتلاف وقتی‌که برای ارسالِ فیزیکی درخواست بود از بین می­رود، ضمن اینکه روال ارسال درخواست کاملاً از طریق سامانه قابل ره‌گیری است و ذینفعان برای اطمینان از رسیدن درخواستشان نیاز به تماس یا مراجعه به صندوق ندارند.

دیگر نیاز نیست برای اطمینان از رسیدن درخواست خسارتشان، تماس بگیرند یا مراجعه کنند.

در حال حاضر این روند وارد فاز اجرایی شده اما برای اینکه به‌طور کامل اجرایی شود، به دلیل تعداد بالای شعبات بانک‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد.


* مرحلۀ سومی هم برای الکترونیکی شدن وجود دارد یا همین دو مرحله است؟

خیر. ارتباط صندوق با ارباب‌رجوع در همین دو بخش متقاضیان و ذینفعان است که خوشبختانه دو مرحله الکترونیکی و کامل شده است.


* در حال حاضر بر روی پروژه مطالعات تطبیقی روی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کشور در دیگر کشورها متمرکزشده‌اید. دلیل اجرای این پروژه چیست؟

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، تنها صندوقی است که در حوزۀ صنایع کوچک در ایران فعال است. به همین دلیل مواردِ مشابهی که بتوانیم از آن‌ها الگوبرداری کنیم، در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل سیاست صندوق بر این شد که پروژۀ بزرگ پژوهشی را طراحی کنیم تا از نحوه فعالیت صندوق‌ها در کشورهای دیگر مطلع و از تجربیات آن‌ها بهره ببریم.

از همین رو با چند موسسه مطالعاتی مذاکراتی انجام شد و نهایتاً با همکاری سازمان مدیریت صنعتی به توافق رسیدیم.

در حال حاضر حدود یک‌سوم پروژه پیش رفته است. طبق تعاملی که با این سازمان داریم، صندوق‌های 10 کشور از بین کشورهایی مختلف را انتخاب کردیم تا مطالعات تطبیقی آن انجام شود.همچنین نحوه فعالیت سه صندوق ضمانت که در ایران فعالیت می‌کنند در این پروژه موردبررسی قرار می‌گیرد.

تمامی موارد تأثیرگذار ازجمله، قوانین بالادستی، نوع محصولات و خدماتی که ارائه می­دهند، ساختارِ سازمانی­شان، اینکه دولتی هستند یا خصوصی و...موردمطالعه قرار می‌گیرد.


* برای انتخاب کشورها معیارِ خاصی داشتید؟

ما تقریباً از هر نوع ویژگی یک کشور را انتخاب کردیم. برای مثال اینکه کشور همسایه ما باشد، ترکیه را انتخاب کردیم. یا مالزی به دلیل اینکه کشوری مسلمان است.در کشورهای اروپایی، ایتالیا و فرانسه و در کشورهای شرق آسیا که خیلی کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند مانند کره و ژاپن را انتخاب کرده‌ایم.

قطعاً مطالعات تحقیقی بر روی عملکرد صندوق‌ها در دیگر کشورها به ارتقای عملکرد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کشور در بسیاری از بخش‌ها کمک خواهد کرد.

ما از نتیجه این مطالعه سعی می‌کنیم در ارتقا سازمانی، نوع خدمات به صنایع کشور و... بهره ببریم و نتایج آن را به اطلاع مسئولین اقتصادی کشور برسانیم.


منبع:روزنامه عصر اقتصاد 

 

 

سه شنبه ١٢ تير ١٣٩٧

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: