صفحه اصلی > آرشیو اخبار 


نسخه چاپي  ارسال به دوست

 

 

 

 

 

 

 

نوع اقدامات مردم هند و ژاپن در دفاع از تولید ملی و بازارهای داخلی

در کشور هند گاندی در انقلاب خود جشن های بزرگ پارچه سوزی به راه انداخت که در آن هندیان و بازرگانان ثروتمند ازخانه‌ها و انبارهایشان، تمام پارچه‌های خارجی را بیرون آورده، به آتش انداختند. آنگونه که فقط در یک روز، در بمبئی 150 هزار طاقه پارچه را به شعله‌های آتش سپردند!

 

 

 

 بسیاری از تاریخ نویسان معتقدند گاندی جشن بزرگ پارچه‌سوزی را از حرکتی مشابه که چندسال پیش در ایران رخ داده بود، الگوبرداری کرد.  آیت الله آقانورالله اصفهانی از علمای مهم و اثرگذار دوران مشروطه و برادرش آقا نجفی که مرجع تقلید بود با توجه به تضعیق صنایع ملی توسط اجناس خارجی با حمایت جمعی از علمای تراز اول اصفهان، بیانیه 10 ماده‌ای جالبی در اقتصاد منتشر کردند و نهضت با ایجاد یک شرکت تولیدی به نام شرکت اسلامیه توانست موج آفرین باشد که به واسطه آن شرکت های تولیدی زیادی در آن زمان با اهداف مشابه در ایران راه اندازی شد. جالب آنکه شرکت اسلامیه در آن زمان در کشورهای مختلف از جمله هند، آذربایجان، انگلیس و عراق و ... شعبات خود را نیز دایر کرد.

 

* بررسی نمونه اقتصاد ژاپن

ژاپنی‌ها نیز از گذشته در تعصب روی اجناس خود مشهور بوده‌اند آن‌ها تا تاسیس و راه اندازی کارخانه کفش در کشورشان از کفش‌های خارجی استفاده نکردند و حتی امپراطور ژاپن تا زمانی که اولین کارخانه شیشه در ژاپن احداث نشده اجازه نداد تا پنجره‌‎های قصرش با شیشه‌ خارجی مجهز شود. این تعصب ژاپنی‌ها هنوز هم در این کشور وجود دارد و شعار «ژاپنی ژاپنی بخر» به قسمتی از فرهنگ ژاپنی‌ها تبدیل شده تا آنجا که یک شرکت کره‌ای برای نفوذ در بین ژاپنی‌ها شبکه اجتماعی  خود را که به لاین مشهور است با این اسم که ژاپنی است وارد بازار این کشور کرد و هنوز هم بسیاری از ژاپنی‌ها از این کلاهبرداری کره‌ای مطلع نیستند.یک دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات در ژاپن می‌گوید: مردم ژاپن یک ویژگی خاص و مشهور دارند که اگر کالایی ژاپنی‌اش موجود باشد از اجناس مشابه آن استفاده نمی‌کنند و لاین از همین موضوع استفاده کرد.


ژاپنی‌ها بخصوص در برهه پس از جنگ جهانی، مردم خود را توجیه کردند که کالاهای با کیفیت تولید ژاپن را باید صادر کرد و کالاهای بی کیفیت را خود مردم مصرف کنند تا بتوانند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند و اقتصاد خود را نجات دهند. شرکت تویوتا 25 سال زیان ده بود تا اینکه بعد از 25 سال دولت ژاپن آن را خرید و تلاش کرد تا امروز به این جایگاه رسیده است. از طرفی مردم ژاپن برنج کم کیفیت داخلی خود را مصرف می‌‎کنند تا کشاورزان خود را حمایت کنند.

 

 

*برگرفته از کتاب پای کار ایرانیم منتشر شده از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

 

 

 

 

سه شنبه ١٦ دی ١٣٩٩

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: